1830

Met regisseur Koen Boesman wonnen we met ‘Agamamnon’ naast het Landjuweel ook de ‘Roger Van De Voorde’ – prijs, uitgereikt door de stad Brussel en het amateurkunsten-centrum ‘Zinnema’. Daarmee mochten we een grote voorstelling zetten met een massa acteurs, zangers en professionele muzikanten.

We kozen ervoor een Groot Verhaal te zetten.

Over de nacht waarop België ‘en stoemelings’ onafhankelijk werd. Over de Stomme Van Portici, over de regen en het bloed op de Brusselse kasseien:

“25 augustus 1830. Valavond op het Muntplein te Brussel. Het uur waarop de kinderkopkes anders gaan blinken en de schooiers harder gaan stinken in het licht van gaslantaarns. Het uur waarop het land, waar eigenlijk niemand zeker van is dat het ook echt bestaat, wordt gebaard..”

Dit werd ‘1830’.

Onvergetelijk.

in BrusselDezeWeek:

“1830 speelt zich af in de vier dagen tot en met de vertoning van De stomme van Portici in De Munt – van 22 tot en met 25 augustus in dat revolutionaire jaar. Het stuk is het werk van componist en dirigent Peter Spaepen en auteur en regisseur Koen Boesman (die met Stemmer en D°eFFeKt onlangs de Prijs Roger Van de Voorde en het Landjuweel wonnen voor Agamemnon ). Ze brengen het samen met zestien acteurs, 25 zangers en een zevenkoppig professioneel strijkersensemble. Het koor is geïntegreerd in het spel en beweegt zich als groepjes personages over de scène. Met ‘L’amour sacré de la patrie’ zit de revolutionaire aria van De stomme van Portici in het stuk verwerkt, maar het overgrote deel van de muziek is nieuwe muziek, gecomponeerd door Spaepen.”

acteurs: D°eFFeKt

koor: Stemmer

kamerorkest (6 strijkers & piano) o.l.v.  Floris Lammens

productieleiding: Joos Callens

 

 

 

// affiche: Yannick De Pauw