kort over PETER SPAEPEN

 

KORT:

Peter Spaepen is volop actief als componist en dirigent, vooral in de theaterwereld. Hij werkt graag intens samen met regisseurs en dramaturgen, op zoek naar de muzikale zeggingskracht op de scène. Hij zoekt het potlood én de vloer.

Hij is huiscomponist bij 4Hoog, chef-dirigent Community Choir bij De Munt / La Monnaie en schreef de Stadsmelodie voor de stad Brussel in 2017 in opdracht van Bozar. Momenteel schrijft hij voor Walpurgis, FroeFroe, One Trick Pony en TG Vagevuur. Hij componeerde ondermeer de koormuziek bij het conceptalbum ‘WOTH’ van Liesa Van Der Aa, ‘Oresteïa’ van de Roovers, ‘Mind Your Step’ voor KVS,…

Als eigen laboratorium richtte hij kinder-muziektheater de Waancel op, en meer recent het Brussels Experimental. Hij gaf recent daarover in de Munt de workshop ‘composing for young audience’ in het kader van ENOA.

Zijn luistercd’s ‘Niels’ en ‘Sien’ werden uitgegeven bij Lannoo, momenteel wordt zijn eerste eigen CD ‘Onze Vaders’ afgewerkt in de studio’s van de AB, in samenwerking met De Singel, TG Vagevuur en de Roovers.

Samen met Frans Van Der Aa mag hij voor de Munt / la Monnaie in 2021 zijn eerste opera creëren.

 

LANG:
Na en tijdens zijn studies aan het Lemmensinstituut stond Peter Spaepen al volop in het kunsteducatieve werkveld om nieuwe vormen van muzisch werken uit te proberen met hogeschoolstudenten en jeugdwerkers. Hij combineerde dit met een veelheid aan projecten waarin hij zich als componist en bedenker in het landschap wierp.
Zo richtte hij de kunsteducatieve vzw zZmogh op, werd hij vormingsverantwoordelijke van Spelewei (het huidige Koning Kevin) en staat hij momenteel samen met Peter Pype aan het roer van vzw de Waancel, dat hedendaags muziektheater voor kinderen creëert.
Zijn eerste opdrachten als theatercomponist kwamen (vanaf 2005) van Compagnie Tartaren, een dynamisch sociaal-artistiek gezelschap uit Leuven. Hij gaf les aan de Katholieke Hogeschool van Leuven en begeleidde vele muziekprojecten als docent en regisseur o.a. voor Jeugd&Muziek, Mooss, Wisper, Artforum en de Veerman. Intussen richtte hij koren op in Brussel en Antwerpen, waaruit het semi-professionele Waancel Podium Koor (2014) en het Brussels Experimental (2016) geboren werd.
Hij won met regisseur Koen Boesman het Landjuweel in 2010, in datzelfde jaar creëerde hij de muziek voor de Oresteïa van de Roovers. Sindsdien stapelen de samenwerkingen zich op (Walpurgis, 4Hoog, Liesa Van der Aa, …)
Hij combineert het werken met de uitvoerders steeds met ’zolderkamer-huiswerk’. Peter zoekt steeds de dramaturgische diepten op.
Hij leest en absorbeert om tot de kern van een nieuwe wereld te komen.
Hij kiest voorhet potlood en de vloer tegelijk.